אב מתלונן: החברא קדישא החזירו לי את גופת בני בקרטון

ארי וידר 7 Comment on אב מתלונן: החברא קדישא החזירו לי את גופת בני בקרטון
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אב לעובר שנפטר בחודש השמיני טוען לזלזול מופגן מצד החברה קדישא בירושלים אשר לטענתו העניקו לו את בנו העובר שנפטר בקופסת קרטון בדרך בזיון.

הסיפור החל כאשר לצערו של האב יוסי בורנשטיין נפטר בנו בחודש השמיני לעיבורו. במצב שכזה נהוג, והדבר מגובה הלכתית, שאין מעמידים מצבה על קבר העובר וכי הוא נקבר בדרך כלל בקבר אחים.

במרבית המקרים חותמים ההורים על טופס המאשר כי לא ייגבה מהם כל תשלום ובמקביל אין הם יהיו מודעים למיקום הקבר של העובר.

האב הודיע לאנשי החברה קדישא כי הוא מבקש להשתתף בהלוויה – דבר שאינו מקובל בשיגרה. בחברה קדישא בירושלים הודיעו לאב כי הדבר בלתי אפשרי, וכי יאפשרו לו לאחר מכן לדעת את מיקום הקבר.

לטענת האב, ביום שאמורה הייתה הקבורה להתבצע, חזרו בהם אנשי החברה קדישא מהסיכום והודיעו לו כי לא יוכל לדעת את מיקום קבר בנו, וכי אם הוא חפץ בכך, הרי שיקבל את גופת העובר וייאלץ לפנות לחברות שמאפשרות נוהל אחר.

כשהגיע האב לחברה קדישא, כך לטענתו, "זרקו" אנשי החברה קדישא את בנו בתוך קרטון ומסרו לו אותו.

לאחר התערבות יו"ר זק"א יהודה משי זהב סוכם שהתינוק יקבר בחלקת התימנים בירושלים. יש האומרים כי התימנים הולכים בשיטת הרמב"ם שאין מניעה לקבור במצב שכזה בהלוייה רגילה.

לדברי הרב יעקב רוז'ה חבר הרבנות הראשית לישראל ורב זק"א, החברה קדישא נהגו כחוק ועל פי ההלכה וכך נהוג.

התגובה של גוטוויין

פעיל זק"א מיכאל גוטוויין כתב היום את השורות הבאות: "סביר להניח שמרביתכם נתקלו במהלך היממה האחרונה בסרטון מעורר זעם, בו נראית לכאורה התנהגות קשוחה ומזלזלת של חברא קדישא באב שכול איבד את בנו התינוק. כמה שסרטון יכול לעוות דברים. מבלי להיכנס לפרטים האישיים המורכבים בפרשה – שהייתי מעורב בה בעצמי, אגיד כך:

החברא קדישא פנו לאב והציעו לו לטפל בכל הנדרש לקבורת הילד ללא כל תשלום, אלא שהם הסבירו כי יש תנאי הלכתי שהם מקפידים עליו. ואף ציינו כי הוא יכול לפנות לחברות אחרות שאינן מקפידות. בנוסף, האב מאשים ש"שמו אותו בקרטון כמו חתול". האמת היא שכך האב קיבל את התינוק מבית החולים, בלי שום קשר לחברא קדישא. בפעם הבאה שאתם רואים סרטון ויראלי וממהרים להאשים. תזכרו תמיד שיש שני צדדים למטבע, וכדאי לברר גם מה החלק שלא צולם…

א. את הגופה החברה קדישא מקבלת בקרטון מביה"ח (שימו לב זה קרטון רפואי של טבע…)
ב. כדאי שכולם יידעו כוללהאבא שלא מדובר בהחלטה שרירותית "ושיטת עבודה שלהם". מדובר במנהג ישן של הח"ק. כדאי שיסתכלו בספר חכו ממתקים של הרב שלמה זלמן אויערבאך, שהורה שההורים לא ידעו היכן קבור ילדם התינוק. מכל מקום זו לא איזה המצאה של הח"ק וזה לא ענין של חוק וערכאות.
ג. אין שום מונופול בירושלים קיימים כ13 ח"ק. לא מתאים לך אחד אז לך לשני ולשלישי. אף אחד לא כובל אותך!
ד. הסירטון ערוך וחתוך בצורה מגמתית ומכוערת.
ה. אני מעלה את תגובת משרד הדתות: הסיפור הוא על נפל בן 8 חודשים. הנוהל הוא שבית החולים מטפל בקבורה מול גוף שזכה במכרז בנדון שכזה (פרלשטיין מרחובות). האבא הצליח בלחץ לקבל את הנפל מבית החולים והביא אותו לסנהדריה. שם הסבירו לו שאין להם קבורת נפלים כבר מספר שנים. ואין באפשרותם לבצע את הקבורה. הם הציעו לו לעזור לו להחזיר את הנפל לבית החולים , מה שהאבא לא יכול לעשות אחרי שהוציא אותו. ואכן האבא השאיר אצלם את הנפל. בסופו של דבר האבא בא היום בצהריים ולקח את הנפל. דיברו עם האבא כבר אתמול בלילה והוסבר לו מה שצריך להסביר.

להוי ידוע שהח"ק במשך שעה וחצי ניסו להסביר לאבא בכל דרך אפשרית את הנוהל. היו מאוד סבלניים אליו . הבינו את צערו של האבא. אבל הוא החליט לפעול איך שפעל.



7 תגובות

מיין תגובות
  1. 7

    מדוע לא מאפשרים להורים לדעת מהו מיקום הקבר?
    אולי מדובר בקבר לא ראוי? אולי מדובר בסידור קבורה מזעזע?
    זה באמת מעורר שאלות.
    מי שיודע, שיגיב.
    והלוואי שאף אחד לא יתנסה בינסיון הזה. רק לידות שמחות בידיים מלאות חיים.

  2. 6

    חבל שאת מזועזעת ככל הנראה את לא יודעת מספיק את ההלכה וזוהי הלכה מפורשת שאסור לדעת את מקום קבורת הנפל!!!

  3. 5

    למר "יודע ההלכה" אני לא בטוח שזה הלכה אבל בכל אופן מנהג חזק זה בטוח וידוע שמנה יותר חזק מהלכה… ע"כ אין לדעת איפה קבור הנפל (קשור לזה שהנפל הוא נשמה שהיה צריך לתקן משהו בזן הקצר ביותר והוא תיקן ע"כ אין לו שום שייכות למשפחה שהביאה אותו ולזה לא טוב לו שיבואו לקבר שלו לכן זה לא טוב שידעו היכן הוא קבור
    אבל את שואל "מזועזעת" בטח לא צריכה להיות מזועזעת אחרי קריאת הכתבה שמסבירה בפרוט פרוט בדיוק מה אירע שם ולמה החברה קדישא צדקו בכל הליכותיהם למרות הרגישות שבדבר
    שלא נדע מצרות

  4. 4

    אכן כן זוהי ההלכה אין מה לעשות

  5. 3

    לצערי ידידי "יודע הלכה" אתה לא מכיר את ההלכה כמו שצריך
    לי נולד לפני 4 חודשים ילד נפל בסוף חודש תשיעי
    מותר להשתתף בלויה ומותר לדעת איפה הקבר אחים שבו הוא נמצא
    החברא קדישא קצת יותר מדי קשים עם הנהלים שלהם חשוב לזכור שזה נסיון מאוד קשה להורים לצערי חברא קדישא לא הסכילו להבין זאת עדיין (חשוב לי לציין שאני לא מירושלים והמקרה שלי לא קשור בכלל למקרה הנ"ל

  6. 2

    ממש מזעזע לקרוא את הכתבה הזאת… ומשה ממש הצתמררתי מהסיפור שלך… איך מתמודדים עם כזה דבר?????????.. זה ילד ראשון??

  7. 1

    הלכה זו הלכה!
    אני לא מבין את הפרובוקציות!